České stavebnictví je mezi zeměmi EU až na dvacátém místě. Pohoršilo si za rok o 11 příček!
České stavebnictví bylo v letošním prvním čtvrtletí s meziročním růstem o 2,4 procenta mezi 26 zeměmi EU na 20. místě, údaje z Itálie a Kypru nejsou k dispozici. Meziročně si Česko pohoršilo o 13 míst a v porovnání s koncem loňského roku kleslo o 11 příček.
Nejvíce se zvýšila stavební výroba v Maďarsku a to o 48,2 %. Dále Slovinsko o 23,1 % a Litva. Pokles zaznamenaly tři země unie. V Řecku stavebnictví meziročně kleslo o 18,5 % a ve Španělsku o 4,1 % a na Slovensku o 0,9 %.
"Maďaři potvrzují, že mají dobře nastavenou koncepci výstavby. V uplynulých 20 letech stavěli dálnice v přepočtu na obyvatele násobně rychleji než Češi. Lépe dokážou využít evropské dotace, které u nich intenzivněji než u nás plynou na ekonomicky celkově přínosnější stavební projekty," sdělil analytik Czech Fund Lukáš Kovanda.
Analytik Petr Dufka (ČSOB) tvrdí, že české stavebnictví není rozhodně v tak tragické kondici, jak by mohlo z žebříčku EU vyplývat. "První kvartál zatížil především vysoký srovnávací základ z ledna 2018, kdy si stavebnictví připsalo meziročně skoro 40 %. Proto bych vývoj v prvním čtvrtletí až tak nepřeceňoval," uvedl Dufek.
České stavebnictví podle něj ovšem čelí limitům, které ho dlouhodobě brzdí. "Jde například o délku stavebního řízení, která je v mezinárodním měřítku ostudná," podotkl Dufek.
Podle analytika BH Securities Štěpána Křečka data potvrzují, že české stavebnictví skomírá, což lze doložit nízkým počtem postavených bytů nebo kilometry vybudovaných silnic. "Ve větších městech chybí bytová výstavba, což vede k prudkému růstu cen nemovitostí a zhoršující se dostupnosti bydlení. České silnice připomínají tankodromy a kvalitativně výrazně zaostávají za německými, rakouskými a dokonce už i polskými silnicemi. Chybí dálniční propojení mezi krajskými městy a v některých případech není dořešené ani propojení s Prahou," doplnil Křeček.
Výstavbu dle jeho názoru brzdí špatné stavební předpisy a neefektivní fungování stavebních a dalších úřadů. "Stavebnictví v Česku by se mohlo stát jedním z tahounů ekonomického růstu. Poptávka po nových pozemních i inženýrských stavbách je obrovská. Tento potenciál však bohužel nevyužíváme," dodal Křeček.
Zdroj: ČTK