Podvodníci ve světě fotovoltaiky: Jak se bránit před nekalými praktikami
Fotovoltaická energie se stala klíčovým prvkem v boji proti klimatickým změnám a snaze přechodu na udržitelnější způsoby výroby elektřiny. S rostoucím zájmem veřejnosti o solární panely však roste i riziko podvodů spojených s touto technologií. Podvodníci se snaží využít neznalosti spotřebitelů a nedostatky regulace ve snaze získat nekalý zisk. Dalším problémem jsou pak krachy firem nabízející fotovoltaiku.
Krach dodavatelů fotovoltaiky
V nedávné minulosti zkrachovala společnost Alpha Solar systems z Brna. Ta dluží zákazníkům miliony a je v insolvenci. Navíc postižení lidé nemají koho kontaktovat a majitel společnosti nereaguje na telefonáty. Zřejmě se jednalo o dalšího překupníka, tedy firmu, která jen hledá zakázky a sama nic neinstaluje, pouze v závěru bere provize. Je třeba připomenout, že krach dodavatele fotovoltaiky není nic ojedinělého. Letos v květnu skončil v insolvenci dodavatel fotovoltaických elektráren Energetický holding Malina. Od června je v insolvenci také ostravská firma FG Energy, která se zabývá instalacemi fotovoltaických zařízení. Lidé by si proto měli více dávat pozor na výběr dodavatelů.
Jak poznat seriózního dodavatele?
Investice do fotovoltaiky se pohybuje v řádu desítek až stovek tisíc, proto se vyplatí nakouknout při výběru dodavatele víc pod povrch. V dnešní době asi každý začne hledat na internetu. Prvním vodítkem může být hvězdičkové hodnocení. Zadáte-li do vyhledávače název vybrané firmy, v pravé části obrazovky se vám zobrazí okno se základními údaji, včetně hvězdičkového skóre. Čím víc hvězd, tím vyšší kvalita. Cokoli nad čtyři hvězdy už je signál, že o téhle společnosti má smysl uvažovat.
Podívejte se také na recenze zákazníků, a hlavně na reakce dané firmy. Mimochodem, nenechte se odradit tím, když narazíte na negativní komentáře. Důležité je, jaká hodnocení převažují a jak se firma staví k případné kritice.
Dalším vodítkem jsou také samotné webové stránky společnosti. Grafika i uvedené informace by měly být přehledné a dobře strukturované. Pokud máte problém najít, co hledáte (třeba kontakty, ceny, fotky z realizací), je to výrazný varovný signál. Pokud firma nemá web vůbec nebo je zřejmé, že poslední aktualizace v daleké minulosti, nebude to značit nic dobrého.
Podívejte se také na sociální sítě – třeba Facebook nebo Youtube. Profesionální firmy tam obvykle mají profil, na který umisťují videa z různých realizací. Můžete se tak udělat lepší obrázek o průběhu instalace i o tom, jak by výsledná realizace mohla vypadat nejen na vaší střeše i v zázemí domu, kam se umisťuje část technologií.
Než se rozhodnete vybrané firmy oslovit, ujistěte se, že opravdu působí ve vašem regionu a že nejsou v problémech. Velmi dobře vás může nasměrovat, jaký obrázek má zvažovaná firma v médiích. Google má na to opět velmi užitečný nástroj. Stejně jako umožňuje vyhledávat v obrázcích, nákupech nebo mapách, můžete si kliknout i na záložku Zprávy a okamžitě máte jasno.
Na webu Justice.cz je zase dobré zkontrolovat hospodářské výsledky. Vyplatí se nahlédnout taky na stránky ČOI – jestli náhodou váš favorit nefiguruje na černé listině.
Osobní jednání
Seriózní dodavatel by měl odpovědět na všechny vaše otázky týkající se nastavení technologie pro daný dům. Ovšem ne způsobem, že doporučí ideální řešení už ve druhé větě. Návrh sestavy se vždy musí odvíjet od zastavěné plochy domu a jeho energetické náročnosti. Zásadní je i orientace střechy. Bez těchto údajů těžko někdo může odhadnout, co je pro daný dům nejlepší. Univerzální řešení bohužel neexistuje.
O mnohém napoví také samotní chování obchodního zástupce. Měl by být nápomocný a umět vysvětlit rozdíly mezi několika možnostmi.
Vámi vybranou firmu oslovte napřímo s konkrétní poptávkou. Kvalitní firma reaguje v řádu několika dnů. Nabídka by měla obsahovat cenu materiálu i práce. Zároveň také bývají značné rozdíly v komplexnosti služeb. Někdo se zaměřuje pouze na instalaci samotnou, zatímco jiná firma zajistí vše od A do Z včetně všech administrativních záležitostí, vyřízení dotace či povolení u distribuční společnosti.
Důležité je se zaměřit i na to, jaké služby v rámci dodávky daná firma nabízí. Některé společnosti dodávají pouze technologie, jiné nabízejí instalaci na klíč. Nejvhodnější je vybrat firmu, která se o zakázku postará komplexně od návrhu přes instalaci až po vyřízení dotace a servis.
Pozor i na podezřele rychlé instalace. Současná poptávka je tak vysoká, že u kvalitních firem se na realizaci čeká – většinou 4-6 měsíců. Kratší lhůty můžou znamenat, že firma nemá dobrou reputaci. Nebo že nejdřív staví a teprve pak řeší potřebná povolení, což může vyústit v nepříjemné komplikace.
Podle odborníků je standardní platit zálohu maximálně 10 procent z ceny a doplatek až po realizaci díla. V žádném případě ne 100 procent zálohy předem. Spolehlivou firmu mohou zákazníci najít například ve webové aplikaci caft.cz. Jedná se o seznam firem sdružených v Cechu akumulace a fotovoltaiky. Tyto společnosti pracují podle etického kodexu.
Další zprávy a aktuality
Vybíráme fotovoltaickou elektrárnu - Jaké množství fotovoltaických panelů potřebuje váš dům a jak případně naložit s přebytky?
Vybíráme fotovoltaickou elektrárnu - 3 tipy na vhodné využití fotovoltaiky
Fotovoltaika na panelácích: Proč je střecha lepší volbou než balkon?
Stavba není sen 10 - Rodinné domy na klíč - Cesta k vlastnímu domu může být zase o něco blíž. Vánoční akce přináší slevu až 600 000 Kč.
Kouzlo vánočního povlečení: malé detaily, které změní celý domov