ODEBÍRAT NOVINKY
Úvod Aktuality Jak mění koronakrize dispozici kanceláří?

Jak mění koronakrize dispozici kanceláří?

Jak mění koronakrize dispozici kanceláří?
14. 12. 2020 / Autor: Štěpánka Šulanová, foto: pixabay

Aktuální doba se kvůli hygienickým opatření odráží snad úplně na všem. Především pak na pracovních podmínkách mnohým z nás. Spousta lidí pracuje z domova. U profesí, kde to nejde zase zaměstnavatelé přestavují kanceláře, tak aby vše vyhovovalo nastaveným podmínkám.

Většina pracovišť se mění. V této době, kdy je důležité dodržovat hygienická opatření v kancelářích ubývá pracovních stolů, a naopak přibývá neformálních posezení. Zároveň rostou nároky na prostor, především pak z důvodů dodržování bezpečných rozestupů.

 „V důsledku koronaviru na tento princip přistoupily i konzervativní společnosti, které dosud vyžadovaly po svých lidech každodenní fyzickou přítomnost na pracovišti. V mnoha případech rozdělily své zaměstnance do týmů, které se střídají na home office, a vzájemné setkávání omezily na minimum. A to má samozřejmě dalekosáhlé dopady na potřebu kancelářských prostor a jejich vybavení. Ty se tak postupně uzpůsobují nové situaci,“ zdůraznila výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda.

Místa pro individuální práci nahrazuje v poslední době spíš prostor pro spolupráci a komunikaci.

Roste také podíl malých zasedacích místností s kapacitou do šesti osob, a naopak se upouští od velkých konferenčních prostor, které často neefektivně zabírají místo v kancelářských budovách a využívají se v plné kapacitě jen několikrát do roka. „Je běžné, že pro větší celofiremní schůzky se využívá například prostor business lounge - společná zóna, která spojuje funkci kuchyně, neformálního sezení, relaxace a vytváří dnes srdce firmy, kde se zaměstnanci potkávají napříč pozicemi a funkcemi, mohou rychle a neformálně vyřešit pracovní problémy, kvůli kterým by se jinak scházeli v dohodnutých časech, mohou strávit kvalitně čas mimo open plan nebo vyřešit telefonní hovor, kterým by jinak rušili ostatní kolegy na pracovišti,“ dodala k aktuálním trendům v kancelářích ředitelka oddělení poradenství pro pracovní místa české pobočky společnosti Colliers International Jana Vlková.

Spolu s požadavky na zvýšenou hygienu v kancelářích si firmy začaly daleko více uvědomovat i potřebu zdravého vnitřního prostředí z jiných hledisek, než je jen šíření nákazy. Více dbají na přívod kvalitního čerstvého vzduchu do kanceláří. „V současné chvíli doporučujeme nájemcům a majitelům budov omezení provozu rotačních rekuperátorů tedy zařízení pro zpětné získávání tepla z odpadního vzduchu. Může se zde totiž smíchat odpadní vzduch s čerstvým a potenciálně ho kontaminovat,“ dodal šéf konzultantů budov a projektů ze společnosti Savills Jan Jurčíček. Ve vzduchotechnice je také s ohledem na nákazu nezbytné daleko častěji měnit filtry a kde je to možné, tak instalovat ty s aktivním uhlím pro zničení mikrobiálních a virových částic.

Samozřejmostí jsou přísná pravidla pro úklid, jeho vyšší frekvence a zavedení pravidelné dezinfekce vybraných míst. V kuchyňkách a na toaletách se přestaly používat látkové ručníky a utěrky a byly nahrazeny jednorázovými. Nechybí ani zásobníky na dezinfekci. Odborníci také doporučují přidat do prostoru více květin.

Diskuze

Partneři

Zajímá vás architektura?

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru TVbydleni.cz je bez písemného souhlasu společnosti Living Media s.r.o. zakázáno.
Orgánem dohledu nad poskytováním audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
© 2021 Living Media s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl